Instrumenty szkolne, które z nich wybrać, by rozwinąć w dziecku muzyczną pasję?

Powszechne znane są zalety wcześnie rozpoczętej edukacji muzycznej. Międzynarodowe badania dowodzą, że muzyka ma pozytywny wpływ na szeroko pojęty intelekt dziecka.

Zalety muzycznej pasji

Gra na instrumencie wymaga od dziecka niezwykłej koordynacji zarówno rąk, nóg, jak i narządu słuchu. Młody człowiek grając na instrumencie jednocześnie używa obu rąk, ich palców, w odpowiednim rytmie rusza się całe ciało… Wszystko to musi robić płynnie czytając nuty. Jego ciało otrzymuje tak dużo bodźców, że żadna inna czynność nie jest tak skomplikowana. Dlatego też dla umysłu dziecka nie będzie problemu zdanie egzaminu, czytanie, nauka języków…

Nie są to jedyne zalety posyłania dziecka na zajęcia z edukacji muzycznej. Młodsze dzieci dzięki muzyce rozwijają swoją wrażliwość, koordynację i zapoznają się z muzyką. Muzyczna pasja wpływa pozytywnie na pamięć oraz koncentrację. Dlatego też warto w dziecku wzbudzać miłość do muzyki i wspierać je w poznawaniu tego wspaniałego świata dźwięków.

Kiedy zdecydować się na instrument?

Gryff od gitaryAby dziecko w pełni mogło poczuć, czym jest muzyka i czerpać wszystkie korzyści z tej pasji, musi grać lub śpiewać. Samo słuchanie nie daje tak ogromnych efektów jak czynne wykonywanie utworów. Kiedy więc rodzic powinien zdecydować się na zakup instrumentu muzycznego i jaki wybrać na początek?

Jeśli się tak dobrze zastanowić, już w pierwszych miesiącach życia dajemy naszym dzieciom proste instrumenty. Grzechotki, którymi tak chętnie bawią się niemowlaki są takimi instrumentami. W wyborze tego typu zabawek-instrumentów ważne jest, by nie grały one po naduszeniu przycisku. Dziecko ruszając ręką ma wprawiać w ruch zabawkę, która wydaje dźwięk. Warto więc nie brać pod uwagę zabawek, które same grają.

W następnych latach życia dzieci dostają do zabawy proste cymbałki. Uczą się wtedy, że uderzając pałeczkami w blaszki różnego koloru i wielkości, mogą wydobyć z instrumentu różnorakie dźwięki. Jeśli maluch polubi zabawę cymbałkami, w przyszłości możemy posłać go na zajęcia gry na szkolnych cymbałkach.

Zajęcia muzyczne w szkole

W wielu szkołach podstawowych dzieci na lekcjach muzyki poznają cymbałki szkolne. Zazwyczaj w czasie lekcji grają na nich proste utwory. Niektóre szkoły oferują dodatkowe zajęcia z muzyki, które są nastawione przede wszystkim na grę. Cymbałki szkolne są dość prostym i tanim instrumentem, dlatego każdą szkołę stać na zakup kilku sztuk. Dlatego też cymbałki są powszechne w polskich placówkach.

Jeśli chodzi o podstawy teorii muzyki, najłatwiej poznać je grając na fortepianie, czy pianinie. Gra na tym instrumencie wymaga poznania podstaw teorii takich jak budowa akordu, nazwy pojedynczych dźwięków, czy płynne czytanie nut. Dobry nauczyciel gry na klawiszach potrafi sprytnie przemycić tą wiedzę tak, by nie był to nudny wykład, a dziecko patrząc na klawiaturę instrumentu, doskonale widzi to, o czym nauczyciel mówi.

Gra na pianinie jest także doskonałą kontynuacją gry na cymbałkach. Profesjonalne cymbałki posiadają bowiem dwa rzędy blaszek, tak samo jak klawiatura pianina posiada białe i czarne klawisze. Dziecko, które poznało proste melodie na cymbałkach może zagrać je na pianinie jedną ręką. Dzięki lekcjom gry na klawiszach, może także dołożyć do melodii akordy grane ręką drugą. W ten sposób w krótkim czasie nauczy się prostych utworów, co jedynie może wzmocnić jego poczucie wartości i zachęcić do dalszej nauki.

Innym bardzo popularnym instrumentem jest gitara akustyczna. Mimo rosnącej popularności i spadającej ceny tych instrumentów, warto poczytać i zastanowić się przed jej zakupem. Dobre gitary akustyczne nie są sprzedawane w sieciówkach, a złej jakości instrument źle brzmi. Mimo, że na kiepskiej jakości instrumencie można nauczyć się podstaw, rodzic decydujący się na taki sprzęt musi być świadomy, że szybko będzie trzeba go zmienić na lepszy. Dobra gitara po nastrojeniu dobrze brzmi na pustych strunach, po przyciśnięciu pierwszych progów i progów bliżej pudła rezonansowego. Jeśli tak nie jest, prawdopodobnie ma krzywy gryf, lub inny defekt.

Jeśli rodzic nie zna się na instrumentach, a zależy mu na kupnie sprzętu taniego, jednak dobrej jakości, pamiętać musi że lepiej zabrać na zakupy kogoś, kto będzie mógł w sklepie sprawdzić instrument. Szukając instrumentu dla dziecka warto także pamiętać, że gitary akustyczne można kupić w kilku rozmiarach. Rozmiar 4/4 to pełnowymiarowa gitara, która dedykowana jest osobom dorosłym i nastolatkom. Można dostać także gitary w rozmiarach 1/4, 1/2, 3/4, oraz 7/8.

Jak łatwo się domyślić, rozmiar 1/4 to gitara o całkowitej długości równej 1/4 wielkości gitary pełnowymiarowej. Rozmiar ten dedykowany jest dzieciom w wieku od 4 do 6 lat. Na gitarze w rozmiarze 1/2 mogą grać dzieci od 6 do 9 roku życia. Mniejsze pudło rezonansowe i krótszy gryf sprawiają, że dzieci takie mogą bez problemu dosięgnąć każdy próg gitary i nie zniechęcą się do gry.

Gitary 3/4 są także często spotykane. Posiadają one nadal skalę krótszą skalę w porównaniu do tych pełnowymiarowych. Do kogo są skierowane? Nie ma wytyczonego konkretnego wieku posiadaczy takich gitar. Z chęcią sięgają po nie nawet dorośli, którzy mają mniejsze dłonie.

Gitary w rozmiarze 7/8 są rzadziej spotykane, jednak również stanowią ciekawą alternatywę do gitar w rozmiarze 4/4. Są one niezauważalnie mniejsze. Pozwalają na łatwiejsze chwytanie akordów.

Jak sprawdzić, czy nie kupujemy dziecku za dużej gitary? Gdy usiądzie i położy gitarę na udzie, powinno bez problemów dosięgać lewą ręką do progów i dociskać struny, prawa zaś swobodnie powinna być przełożona przez pudło rezonansowe.

Czy dziecko leworęczne też może grać?

Charakterystyczną cechą gitar akustycznych jest specyficzne wycięcie w pudle rezonansowym, które umożliwia dociśnięcie strun tuż przy pudle rezonansowym. Wycięcie to, by spełniało swoją funkcję, powinno znajdować się na dole. Rodzice dzieci leworęcznych mogą więc się głowić, co z ich pociechami?

Można znaleźć gitarę akustyczną dedykowana osobom leworęcznym. Taka gitara dla leworęcznych także posiada opisywane wcześniej wcięcie. Jednak jest ono na dole gitary, gdy dziecko trzyma ją odwrotnie. Gryf w prawej ręce, zaś na strunach na wysokości pudła rezonansowego gra ręką lewą. Leworęczne dzieci bez problemu mogą więc grać na gitarze.

Mała gitarka dla dużych dzieci?

Innym, coraz bardziej popularnym instrumentem dla dzieci jest ukulele. Posiada cztery struny i dzięki swym gabarytom, nie ma problemu, by dziecko zabrało je na kolonie, czy biwak. Nauka gry na ukulele nie jest skomplikowana, a jeśli dziecko gra już na gitarze, to mimo różnic, szybko załapie grę także na tym instrumencie. Co ważne, ukulele dzięki swym rozmiarom, może być z powodzeniem instrumentem każdego. Niezależnie od wieku.

Nie sposób wymienić wszystkich instrumentów muzycznych i zalet, jakie niesie gra na nich. Szukając instrumentu odpowiedniego dla naszego dziecka, warto uważnie słuchać, czego ono pragnie. Nie ma nic gorszego niż zmuszanie pociechy do grania na instrumencie, na którym ono nie chce. Może to trwale zniechęcić dziecko do gry.

O ile młodsze dzieci mogą jeszcze nie zdawać sobie sprawy z tego, jak ogromny wybór instrumentów mają, tak starsze już dobrze wiedzą, czego chcą. Może się również okazać, że w trakcie nauki gry na jednym instrumencie, dziecko dojdzie do wniosku, że woli grać na czymś innym. To także nie powinno stanowić dla rodzica problemu. Powinniśmy się cieszyć, że dziecko się rozwija. Zatrzymując je na siłę przy jednym instrumencie, nie tylko je hamujemy, ale także zniechęcamy do gry na instrumentach, które już zna.

Dobrze dobrany instrument, zaangażowanie dziecka i wsparcie rodzica są najważniejszymi cechami, które sprawią, że nasza pociecha będzie czerpała wiele korzyści z nauki gry i muzyki. Umiejętność gry na instrumentach muzycznych była przez pewien czas w Polsce zaniedbana. Całe szczęście rodzice znów zaczęli doceniać zalety gry i są świadomi, jak wiele ich dzieci mogą zyskać na kontaktach z muzyką. Prawidłowy rozwój dziecka, zarówno fizyczny jak i psychiczny, jest ściśle związany z szeroko pojętą muzyką. Dzięki niej dzieci potrafią wyrażać emocje i uczą się koordynacji.

Zostaw swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *